tisdag 31 mars 2015

Offer koftan

Jag vet att om man inte känner mig och inte vet min ärlighet kan dessa inlägg tolkas som om jag hade världens hemskaste liv med elaka föräldrar.  Att jag inte ser och reflekterar vad andra ska tro

Men dessa är minnen från ett barn som inte kan reflektera över vad föräldrar känner och tänker.  Man känner sig för stunden missförstådd och orättvist behandlad
Inte ens föräldrar kan alla gånger se och förstå sitt barn

När jag bortser från mina känslor och blir åskådare ser jag ett riktigt jobbigt barn
Man vet aldrig när det ska explodera och man går lite tår. Jag ser hur barnet och föräldrarna kör en viss maktkamp

Föräldrarna vill att sitt barn ska lära sig att lyssna, ta emot kritik, och göra som jag säger.  Man vill att barnet ska formas med rätt normer av etik och moral vilket man då kör rätt hårt med eftersom oron med känslan att barnet saknar empati, slåss, skriker, rymmer och verkar köra sitt race och skita i andra.

barnet. Alltså Thessan kände att ingen fanns för henne. Inte ens mamma och pappa. Eftersom hon är liten och försvarslös finns de bara rösten och gömställena som kunde avleda frustrationen som hon inte kunde sätta ordet på
Hon förstod inte att hennes familj sa till henne med kärlek. Hon kände bara grymhet. För man fick aldrig svar

Varför
.
Hur kan de va så svårt att förklara

För man inte alltid orkar svara på alla varför ,när man är på det viset

Men... man måste få fråga. För det som är självklart för en 25 årig mamma är inte alls självklart för en liten flicka. Hur vet lilla Thessan då att det bara är ännu ett utnyttjande att dom är stora,  starka bestämmer för att de gör det. THESSAN är bara ett barn.

Att höra att man bara ett litet barn klingar som något fel
Och då vill man såklart bli stor. Stor så fort som möjligt.

En tanke
Hur vet jag vad mina små små ord kan ge för inflytande på en prinsessa. En söt flicka som tindrar och är lite skör
Vem vet hur svårt det kan bli för henne. Vilka koncekvenser det kan ge att säga något och ta för sig. Om man blir kallad för prinsessan så kanske hon blir en sådan  och får de svårt i längden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar