onsdag 30 mars 2011

Känner mig så jävla pissigt knäckt!!!

När jag var 17 år va jag med om en mindre rolig sak. Ett barn kommer till och ett barn finns inte längre till. Man får en hormonspiral då reda(cysta) gav de mig p-piller som i sin tur ersattes med hormonspiral.

Sen dess har man haft sina problem från och till…’Jag har i alla jävla år sökt hjälp och sagt att det är något fel med min spiral men ingen tog det på allvar. Inget hände örs jag åkte in akut för två veckor sen på gyn akuten. De fick plocka bort en hormonspiral som gjort mig sjuk. Så pass sjuk i en sådan lång tid att jag förmodligen inte kommer kunna få barn.

När jag kommer hemifrån sjukan idag för att ringa till skola och jobb… jag måste vara sängliggande i tio dagar ringde jag även av ren nyfikenhet till sjukhuset för att ta reda lite mer på vad endometrit och salpingit va för något.

… aaa…här sitter jag och gråter… jag har ångest för jag kan inte jabba och hjälpa med hyran som jag lovat, jag har ångest för min nya praktikplats och skolan.. jag har ångest att jag kanske aldrig kommer få bli mamma.. jag har ångest att få ligga i tio dagar i sängen för att jag knappt får gå upp till centrum… jag äter 9 tabletter om dagen plus mina 4 andra pillet. Känner mig så sjukt piss ledsen och så sjukt piss värdelös och dum!!! fan fan fan!!!

 

Endometrios

Endometrios är en kronisk gynekologisk sjukdom då vävnad som liknar livmoderslemhinnan finns utanför livmodern. I Sverige har ungefär tio procent av kvinnor i barnafödande ålder sjukdomen. Om du har mycket ont vid mens, riklig mens, ont vid samlag och/eller ont när du kissar eller bajsar bör du kontakta husläkare eller gynekolog.

Illustration: Svenska Grafikbyrån Förstora bilden

Endometrios innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan, endometrium, förekommer utanför livmodern. Vävnaden kan finnas var som helst i kroppen. Vanligast är att den finns i buken, till exempel på bukhinnan, på äggstockar, på urinblåsa eller på tarm, i ärr efter operationer i buken och i bristningar som uppstått i samband med förlossning.

Ärftliga och immunologiska faktorer kan tillsammans med så kallad retrograd menstruation, då en del av menstruationsblodet går ut i bukhålan via äggledarna, leda till att endometrios bildas.

Symtom på endometrios

  • Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar.
  • Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen.
  • Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm.
  • Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta.
  • Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden.
  • Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios.

 

Äggledarinflammation (salpingit)

 

Äggledarinflammation är en vanlig infektion bland unga kvinnor. Sjukdomen orsakas oftast av sexuellt överförbara infektioner. Symtom på akut äggledarinflammation är bland annat smärtor i nedre delen av buken. Äggledarinflammation kan öka risken för utomkvedshavandeskap vid en framtida graviditet eller göra det svårare att bli gravid. Snabb behandling med antibiotika minskar riskerna.

Den vanligaste orsaken till äggledarinflammation är sexuellt överförbara infektioner, till exempel klamydia och gonorré. Sexuell aktivitet är en förutsättning för att få äggledarinflammation. Ökad risk för infektion finns även efter abort och spiralinsättning. Vid missfall finns också en liten risk att drabbas av en infektion i livmodern som kan sprida sig till äggledarna. Äggledarinflammation är vanligare hos unga, fertila kvinnor. Efter klimakteriet är sjukdomen mindre vanlig.

Vid svårare inflammationer kan äggledarens mynning täppas till och äggledaren spännas ut av var eller vätska. Läkningen sker med ärrbildning, vilket ökar risken för utomkvedshavandeskap. Utomkvedshavandeskap innebär att det befruktade ägget fastnar på sin väg mot livmodern, vanligtvis i äggledaren.

Ibland kan en varböld bildas i den slutna äggledaren. Då måste man operera för att tömma bölden. Detta kan leda till svårigheter att bli gravid.

Äggledarinflammation kan vara akut eller kronisk. Akut inflammation ger plötsliga, svåra symtom medan kronisk inflammation kan ge mer otydliga symtom som kommer då och då och är lindrigare.

Symtom på äggledarinflammation

Akut äggledarinflammation

Vid akut äggledarinflammation kan sjukdomsbilden variera från en allvarlig retning i bukhinnan till i det närmaste symtomfrihet. Man får smärtor i nedre delen av buken och kan också få flytningar och besvär från urinröret. Man kan även känna smärta vid samlag. Feber, ofta över 38 grader, och rubbningar i menstruationen kan förekomma.

Kronisk äggledarinflammation

En kronisk inflammation ger mer obestämda symtom, som en lätt molande värk i nedre delen av buken och ibland smärta i korsryggen.

Magbesvär kan ha många orsaker

Det kan finnas flera anledningar till att man får ont i magen och det är inte alltid det går att komma fram till vad som orsakat besvären. Det kan finnas enkla orsaker där besvären går över utan behandling, men det kan också finnas mycket allvarliga orsaker till magsmärtor. Plötsliga smärtor i magen kan förutom äggledarinflammation bero på exempelvis utomkvedshavandeskap (gör en graviditetstest), blindtarmsinflammation, förstoppning eller rikligt med gaser. Magont kan också bero på stress.

Egenvård vid äggledarinflammation

Har du haft äggledarinflammation bör du undvika samlag under tre till fyra veckor.

 

Undersökning

I samband med en gynekologisk undersökning tas prov från underlivet och ett blodprov. I sällsynta fall kan det även vara nödvändigt att göra en titthålsundersökning för att utesluta andra sjukdomar. Beroende på symtom kan du bli inlagd för vård eller gå hem med behandling.

Behandling av äggledarinflammation

Det är viktigt att äggledarinflammation behandlas så snabbt som möjligt. Snabb behandling minskar risken för att du ska få skador som kan göra det svårt att bli gravid. Behandlas inte inflammationen kan du få varbölder i äggledarna. Då kan en operation bli nödvändig för att tömma bölderna.

I vissa fall kan läkaren rekommendera vila till dess att symtomen går tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar