torsdag 10 juni 2010

Vilken dag!

Idag har jag vart en riktig kämpe i skolan och gjorde klart två engelska uppgifter på den korta tiden tills jag åkte till Huddinge sjukhus där jag fick ett tråkigt besked…

De ser tydliga förändringar i båda käkarna och de går bara ut för och tydligen ganska fort då de hade förändrats från de förra röntgen plåtarna.

Operation kommer ske i höst och innan de ska jag utredas för Reumatism. Och då är det i både leder, muskler och skelettet.

Han kunde konstatera att jag var över rölig men han sa att sådant dåligt skick mina käkar för sådan ung ålder är mycket sällsynt.

Jag vet inte vad jag känner om jag skulle ha det. En lättnad för att ge alla på nosen som klagat på mig av att jag alltid har ont någonstans eller bara gå under att tänka att min leder tynar bort någon gång.

Inflammation Teckning Jenny Widingsjö

Vad är reumatiska sjukdomar?

Reumatism, eller reumatiska sjukdomar, drabbar i huvudsak rörelseapparaten, det vill säga leder, muskler och skelett. Men det är inte hela sanningen. Reumatism kan drabba allt ifrån de allra minsta kärlen i ögonen till kroppens största leder och livsviktiga organ. Sjukdomarna kan vara livshotande eller lika banala som en vanlig förkylning. Det är med andra ord inte lätt att under ett samlande namn förklara vad reumatism egentligen är.

De flesta reumatiska sjukdomar är inflammatoriska. Det betyder att en inflammation uppkommit, antingen spontant eller till följd av till exempel en skada eller infektion, och orsakar problem. Men det finns också reumatiska tillstånd där man inte kan hitta någon inflammation utan symptomen beror på andra mekanismer.

Autoimmuna sjukdomar

När man fått klart för sig vad inflammation är, blir nästa steg att förstå varför kroppen ibland startar inflammation trots att det inte finns någon skada att reparera. Detta är fallet vid många av de reumatiska sjukdomarna och kallas för autoimmunitet (autos är grekiska och betyder själv). Immunförsvaret, de vita blodkropparna, har fått för sig att kroppens egna celler och vävnader är främmande och därför ska förgöras. Antingen sker det genom direktattacker på de kroppsegna cellerna eller så bildas antikroppar som riktas mot cellerna. När antikroppar bildas mot kroppsegna celler kallas antikropparna för autoantikroppar.

Frågan är vad det är som sätter igång immunförsvaret att börja angripa den egna kroppen. En möjlig förklaring kan vara att kroppens celler har ämnen på sin yta som liknar ämnen som finns på ytan av till exempel bakterier eller virus. Kroppen tar då fel och attackerar också det kroppsegna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar