onsdag 8 april 2015

Mobbing

All text försvann som jag skrev i över en timme så jag får försöka igen

Mobbing finns överallt. De finns inte bara bland barn och vuxna. Även hos djur.

Om vi tittar på djurriket och väljer hundflock så gäller två saker.
Är hunden i frågan sjuk annorlunda gammal skadad kan den bli ihjäl biten eller utfryst.
Varför?
När man är en flock måste alla vara jämlika eller kunna ha balans. Om de då finns en i flocken som skapar obalans blir flocken otrygg och på så sättet svaga.

Mobbingen tar aldrig slut. Vi gör våra kampanjer och ger guldmedaljer men de sinar ju iväg. 

Nyckeln till lyckan är att finna smärtan
De kan också ses att finna förståelse

Nyckeln till acceptans är att finna de som man inte förstår och är osäker på

Jag tror många vuxna barn kanske från en början inte förstår vad de gör
De ingår i naturen att frysa ut och få bort personen istället att lära känna personen.

Om du är speciell
Funktionshinder
Religion
Sexualitet you name it sticker ut på ett främmande sett blir det ett hot då de inte finns i gruppens fyrkant.

Det jag vill är att man tar in föreläsare till skolor och arbetsplatser som gräver ända ner till att finna kistan med dom förbjudna skrämmande dömande känslor som finns och förstå andra och bli då mer mottagliga.

Jag minns en sådan pinsam situation när jag hade bytt till min andra skola. Alla satt sig så pass att jag inte kunde få plats. Alla går in före mig och sabbar min plats. Dom från friends ser detta och säger...
"Vi kommer från friends och jobbar med att stoppa mobbing i skolan "
Barnen tittade på dem som inget speciellt för i ärligheten så visste nog dom inte om de.
"Vi såg tillexempel en tjej som kom sist och verkade inte vara så välkommen in"

De ber mig gå ut men dörren gick inte att stänga igen. Barnen fick då tillåtelse att säga allt dom ville då de gav exempel "hon är jobbig" och efter 30 sekunder utanför gick jag ut. De fanns så mycket hat och barnen skrattade och höll med varandra...

Förutom att jag fick frånvaro den dagen fick allt höra va de sa och att de trodde att jag tagit dom....

Jag vet hemma att far bad mig att de lugnt med mina färdigheter och kloka ord för att de stör och provocerar men när jag spelade bandy kunde jag inte låta bli och jag vart utvisad så fort jag snodde bollen från killarna. Jag höll låg profil tyckte jag annars men när ett barn eller grupp inte vill ha en i gruppen finns det inget som hindrar dem att finna fel hos en vilket blir mer trovärdigt att en hel klass intygar en sak och jag en annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar